Beszámoló az angliai útról

A 2017/2018-as tanév végén ismét lehetőségünk nyílt arra, hogy iskolai szervezésben részt vegyünk egy egyhetes tanulmányi kiránduláson Angliában. A gondos előkészítésnek hála csupa olyan programon vehettünk részt, mely az élmények mellett a tudásunkat is gazdagította.

Négy iskolából jöttek a tanulók, tőlünk a legtöbb diák a 7. és 8. osztályokból jelentkezett, de pár felsőbb évfolyamos is velünk tartott. A kísérőink Kővári Annamária, Ávár Barbara angoltanárok és Alfonza nővér voltak. Busszal utaztunk Ausztrián, Németországon, Belgiumon és Franciaországon keresztül. Az új törvények miatt, odafelé egy belga hotelben szálltunk meg éjszakára, hogy ne kelljen a busznak éjjel is menni.  A Channel Tunnel-en, vagyis a La Manche csatorna alatti húzódó 50 km hosszú vasúti alagúton át jutottunk  a francia Calais-ból az angliai Folkestone-ba. Szállásunk London mellett, a Temze torkolatánál, egy holiday parkban volt, ahol 5-6 fős csapatokban aludtunk a jól felszerelt és felettébb otthonos mobile home-okban. Itt együtt reggeliztünk, egész napra készítettük a szendvicseket, este pedig főztük magunknak a vacsorát, de főként sokat beszélgettünk. Voltak, akik ilyenkor sétálgattak a Temze kis rákokkal teli medrében, mivel esténként apály volt. Miután elfáradtunk az egész napos városnézéstől, a szálláson megpihenve sokat nevettünk és beszélgettünk, remekül szórakoztunk. Többen mondták is, hogy szívesen vennének egy ilyen házikót maguknak.

London megismerésére egy teljes napot szántunk. Az első és egyben a legszembetűnőbb dolog, amint beléptünk Angliába, a közlekedés volt. A „balra tarts”, vagyis a jobb kormányos közlekedés elég különös, mindig olyan érzést keltett bennünk, mintha mindjárt szemből belénk ütköznének. Emellett meglepően sok volt a biciklis és a taxi. Legelőször a Buckingham palotánál az őrségváltást néztük meg, melyről biztosan állíthatom, hogy hírével ellentétben nem unalmas esemény. Utána a Saint James’ parkban sétálva, jó turistákhoz híven, a mókusok fotózását mi sem hagytuk ki. Bár sokaknak ez lett a kedvenc helye, számomra Londonban mégis a Globe-színház bemutatása volt a legizgalmasabb. Nemcsak láttuk Shakespeare színházát, de egy igazi próbára is bepillanthattunk: a társulat éppen a Rómeo és Júliára készült. Ezalatt néma csendben kellett a nézőtéren tartózkodnunk. Később Chew, a színész vezetőnk elvitt minket egy próbaterembe, ahol mi magunk is kipróbálhattuk a színészmesterséget. Bemelegítés és mozgásgyakorlatok után pár jelenetet el is próbáltunk. Délután az Oxford Streeten buzgón végigjártuk a híres divatáruházakat.

Sokunk számára különleges élmény volt a látogatás a világ egyik leghíresebb múzeumában, a British Museumban. Itt őrzik az óegyiptomi hieroglifák megfejtésének kulcsát, a Rosette-i követ is. Láthattuk a Világ Hét csodája között számon tartott, de rég elpusztult epheszoszi Artemisz templom és halikarnasszoszi Mauzóleum maradványait is, a múmiákról nem is beszélve. Szép emlékként marad bennünk a National Gallery, a brit nemzeti képtár is. Ezeket a helyeket csoportokban fedeztük fel feladatlap segítségével: a kitöltéséért nyeremény járt. Később a buszon is voltak vicces műveltségi, történelmi kvíz kérdések.

Londonban láttuk még a Westminster negyedet, a Parlamentet, Lovastestőrség laktanyáját, a Whitehallt, a Downing Street 10-t, a mindenkori miniszterelnök lakóhelyét, de időt szántunk a The Mall, Picccadily Circus, a China Town, a Trafalgar tér, a Covent Garden és a Saint James in the Fields templom meglátogatására is. Furcsa volt megtapasztalni, hogy Angliában az altemplomok egyáltalán nem csendes terek, a kripták mellett forgalmas éttermek működnek.

Londonon kívül két vidéki városkában és egy kastélyban jártunk. Az első, Rochester, Anglia egyik legöregebb katedrálisa mellett híres még normann váráról, és arról, hogy Charles Dickens regényeinek nagy része erősen kötődik Rochester vidékéhez. A város leírása olyan műveiben is feltűnik, mint A Pickwick Klub és a Szép remények. A szabad program ideje alatt a barátnőimmel sétálgattunk a hangulatos utcákban.  Iskolatársaim megjegyezték, hogy pontosan így képzeltek el egy tipikus angol kisvárost. Bár az angolok elég távolságtartóak, találkoztunk egy angol kisfiúval, aki odajött hozzánk, és az idegenvezetőnk magyar zászlóját elkérte, és lobogtatta nekünk.

A másik hely Cambridge, a bájos, régi egyetemi város, ahol a legérdekesebb az volt, hogy éppen a diplomaosztó napján voltunk ott. A végzős diákok kalapban, köpenyben, a családtagok elegáns ruhákban sétáltak mindenütt. Láttuk a tanárok sorfalát, amely mellett elhaladva a diákok kezet fogtak az oktatóikkal. Nem hagytuk ki a VI. Henrik által 1441-ben alapított King’s College kápolnáját sem, ahol a lenyűgöző legyezőboltozat mellett a fő oltárt díszítő Rubens Háromkirályok című alkotását csodálhattuk meg. Sokat bolyongtunk a városban. Volt, aki a Cam folyóhoz ment megnézni a Matematikusok hídját, mások a Harry Potter boltban válogatták a varázspálcákat, a többiek „fish and chips”-et és „smothie”-t kóstoltak a piacon, ahol amúgy lángos is kapható. Jártunk a Museum of Zoology-ban, amelyet pontosan a mi érkezésünk előtt két héttel adott át maga Sir David Attenborough.

Búcsúzóul a Kent megyében található festői, hatalmas parkkal körülvett Leeds kastélyt vettük célba, melyben pár évvel ezelőtt még a tulajdonosai laktak. Az itt található hatalmas sövénylabirintust 1988-ban készítették, a kivezető út egy barlangon visz keresztül, ahol elég bizarr hangok és kőszörnyek ijesztgetik a látogatókat.

A hazaút alatt ismét megpihentünk a belga hotelben. A buszon filmet néztünk, tehetségkutató vetélkedőt tartottunk. Megnyugtatásul mondhatom, hogy bár a kodályosok kemény ellenfélnek bizonyultak, a margitos lányok nem vallottak szégyent.

Pechl Patrícia 9.b

Köszönöm, hogy ötleteitekkel segítettétek az írást: